Erik Linow's kirkemusik anmeldelser - Church Music Reviews - Musik til hjerte og hjerne, sjæl og sind! Glædens skatkammer! - Musik, hovedsagelig cd'er, men også litteratur om musik, fra alle stilperioder anmeldt i perioden 1999 til 2010. Alle bragt i avisen Udfordringen. De ældste indlæg først/nederst i bloggen. - Se evt. også www.linow.dk
Laudate Dominum!
fredag den 19. februar 2010
Mozart: Requiem (Morten Schuldt-Jensen) - 2006
Mozart råt for usødet
I det største Mozart år vi får lov at opleve, 250 året for hans fødsel, vil hans Requiem blive opført utallige gange i hele verden.
De mest ambitiøse amatør- eller kirkekor tør måske med tilløb og opbydelsen af alt deres mandsmod vove pelsen med en opførelse af Mozarts største kirkemusikalske værk. (Som eleven Süssmayr har sin gevaldige andel i, da Mozart drog fra denne verden før værkets færdiggørelse.) Men den massive og begejstrede opførelse amatører kan nå til, kommer ikke på linie med den helstøbte fortolkning Morten Schuldt-Jensen og hans professionelle mandskab kreerer. Danske Morten Schuldt-Jensen har gjort stor karriere i det tyske og langer med sin karske Requiem-udgave kraftigt ud efter de blødhoveder, der blot vil lave en ”smuk” udgave af Mozart. Mozart var kompromisløs, som Michael Bo udtrykker det i en artikel deasangående. Og det er her Mortens Requiem-udgave tar’ ved!
Morten Schuldt-Jensen er kendt for at have en god portion utæmmet vildskab i sit temperament. Og hvor det klæder Mozart. Og gør ham mere ægte. Denne udgave sveder, som Morten selv benævner det. Mozart skal realiseres ved at have lov til at svede og være uhygiejnisk. - Ikke som fru Hyacinth, der viser sin transpirerende mand ind i sideværelset, fordi fine folk da ikke sveder under arbejdet. Nej, her bliver transpireret igennem!
Den store sydamerikanske komponist, Heitor Villa-Lobos (der var Bach-fan), kaldte Mozarts musik for børnemusik. Og nu vi er ved bekendelserne, er han heller ikke mest min mand (sagde hunden). Men det er måske fordi vi ikke realiserer ham ”svedende” nok.
Musikerne og sangerne musicerer i korte, tørre fraser, uden vibrato, og med ”huller” i klangen.
I sats13 er der feks. ophold i ordene således: ”O-ssanna” og ”in exce-lsis”. Med sådanne ophold skærper man opmærksomheden hos lytteren, fordi musikken kommer til at stå mere tydelig. I modsætning til en tæt sammenbundet og sovset klang. Sådanne o.lign musikalske intentioner realiseres til overmål.
Man kan ligefrem mærke glæden hos folkene fra Gewandthaus Kammerchor og Leipziger Kammerorchester ved at følge alle Schuldt-Jensens musikalske ideer.
Naxos
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar