Laudate Dominum!

Laudate Dominum!
Wo man singt, da laß' dich ruhig nieder, böse Menschen haben keine Lieder!

tirsdag den 16. februar 2010

Mogens Jensen - 2004






Det er ikke for meget at kalde organisten i Hasseris kirke, Mogens Jensen, for en ildsjæl. Han brænder for den rytmiske kirkemusik, baseret næsten udelukkende på nyt, men traditionelt lydende melodistof. Og han har, og med ham flere komponister i hans regi, med stort held komponeret og arr. musik, der for langt den største del er velegnet til brug i den kristne menighed. Mit hjerte klukker af glæde, når jeg jubler med på ”I dag skal du løfte dit hoved til himlen” eller ”Døden må vige”, der er den opstandnes triumf over døden. Et stykke musik, jeg som en total selvfølge absolut må begejstre mit eget kirkekor med.
Koret består af ovenud velsyngende folk. Som kor betragtet er de egentlig få sangere, men ganske enkelt solister. De synger med overlegen stilfornemmelse og en tekstdeklamation, der står mere end glasklart. Karen Grarup og Stinne Øllgaard kunne sagtens lave solo-cd’er selv. Orkesteret er superprofessionelt spillende musikere, der fordeles over guitar, bas, fløjte, klaver/orgel, sax og trommer.
Salmelydende melodistof, det er det grundstof der med rette kan sige at bygge videre på traditionen og dermed forny kirkens musik. Præcis hvad dette er. Et fremragende initiativ.
Jeg bryder mig ikke om de lejlighedsvise lange passager, hvor koret bare synger ”du, du” o.lign. Lad dem hellere lovprise på et Halleluja eller Amen. 1. og 11. nr. har jeg betænkeligheder ved som kirkemusik – selvom Jacob Mygind bestemt er en dygtig komponist og musiker.
Køb evt. cd’en med – formidabelt - fuldstændig udskrevet nodehæfte! Et væld af gode detaljer og musik man bliver rigere af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar