Laudate Dominum!

Laudate Dominum!
Wo man singt, da laß' dich ruhig nieder, böse Menschen haben keine Lieder!

fredag den 19. februar 2010

ARTIKEL og Cd - Jean Francaix - Min artikel har været bragt i både danske organistblade: Organistbladet og PO-Bladet samt det norske org. blad - 2006










JEAN FRANCAIX (1912 – 97)



Kender du godt det? Nogle gange kunne man have forestillet sig, at der eksisterede en slags musik, som ville have lydt ca. sådan og sådan. Men det sker, at man finder komponisten til en sådan ”drømme”- musik. Jeg har nok fundet ham i Jean Francaix.
Det er faktisk først med Jürgen Essl’s fine indspilning fra 1995 af Jean Francaix’s samlede orgelproduktion (med undtagelse af et lille værk), at man har fået lejlighed til høre den i sammenhæng. Essl er en god tekniker, og disponerer nøgternt og stramt de krævende toccatalignende satser, så de står lyst og klart, i stedet at forcere og overspille. Med Essl’s indspilning kom for en gang skyld en cd på markedet med et vist originalt valg af indhold. Før denne forelå nemlig endnu Francaix’s orgelværker uindspillet. Hvorfor mon? Det vides ikke, hvordan hans status som orgelkomponist er i hjemlandet Frankrig, men det er min fornemmelse, at forholdsvis få kender ham på vore hjemlige breddegrader. Det kan der ændres ved. Hans orgelmusik bør bestemt figurere på kanonen over det moderne koncertrepertoire. Og Essl’s cd indspilning bereder én kaskader af glæde pga. den kloge og afbalancerede fremførelse og pga. musikkens kvaliteter. Essl er i dag professor på den ærværdige Musikhochschule i Stuttgart.
Der er over Francaix’s musikalske sprog en egen francaix’sk tone, som ikke rigtig ligner nogen anden komponists. Man kan som regel høre at det er musik af Francaix der spilles, når man lytter til et værk af ham i radioen – som man f.eks. også kan det med Poulenc. Der er en integritet over hele Francaix’s orgelmusik hvad angår melodik, harmoni, form og en vis ensartethed i kompositionsmåde, der strækker sig over mange år, og som man hurtigt opdager ved nærlytning/spil af hans orgelproduktion – der altså ikke er større, end at den kan være på én cd.

Francaix stammer fra Le Mans. Han begyndte at komponere i de tidlige børneår, kraftigt stimuleret af et musikalsk miljø med en fader og moder, der var henholdsvis komponist og sanglærerinde. På pariserkonservatoriet var hans lærere berømthederne Isidor Philip (klaver) og Nadia Boulanger (komposition). Allerede som 20 årig skrev han det værk, der få år senere gjorde ham internationalt kendt som en komponist af musik med en diverterende karakter.
Nogen har karakteriseret hans musik som værende fuld af charme og elegance, og opfindsom og attraktiv i kompositionsmåde. Francaix komponerede hurtigt og let, og var som den glimrende pianist han var udøvende til kort tid før sin død. Han sås feks. ofte optræde firehændigt ved klaveret sammen med sin datter. Selv betegner han sin opgave som komponist sådan: At komponere alvorlig, men ikke tung musik. Francaix hentede tidligt inspiration fra Ravel, Chabrier og Mozart, ligesom hans kapriciøse stil og melodik i nogen grad kan minde om Poulenc. Denne inspiration afspejler sig i hans raffinerede og sikre sans for klanglige farver. I melodierne i hans orgelmusik hører man også en hel del from katolsk kirkesang.
Ved sin død i 1997 var han Frankrigs berømteste komponist. Han efterlod sig et enormt opus på omkring 220 værker, heriblandt omkring 40 koncerter for ethvert tænkeligt orkesterinstrument, 5 operaer, 15 balletter, filmmusik, klavermusik, kormusik, et oratorium m.m. – og ja, så altså orgelmusik. Mange af hans værker er på det internationale koncertsalsrepertoire. Fremfor alt optræder han i dag på snart sagt enhver programflade for kammermusik i den vestlige verden. Og hans ry er i denne nyromantiske æra kun for stigende.

Skal man skitsere hans indsats som orgelkomponist, løber man lige ind i nogle paradokser.
Francaix anså ikke selv sin orgelproduktion for en væsentlig del af den samlede produktion; flere værker er oprindelig komponeret som orkestermusik til film, der så senere er bearbejdet for orgel; han spillede ikke selv orgel. Disse forhold kan være noget af årsagen til den endnu forholdsvis beskedne udbredelse af hans orgelmusik. De bør dog herhjemme ikke stå i vejen for hans pragtfulde orgelmusik. Francaix’ overskuelige orgelproduktion ”fylder” langt mere end så mange mindre ånders.
Selvom han ikke spillede orgel, ligger musikken idiomatisk godt (han var pinanist). Også pedalet er i de svære satser særdeles udviklet - og godt beliggende. Registreringsangivelserne i noderne, som forlaget Schott har meddelt mig alle er originale fra hans hånd, er fortrinlige og tilrettelagt sammen med en god ven, der var organist.
Francaix’s samlede oevre for orgel blev komponeret i hans modne komponistår og indenfor en 30-årig periode. Det udgøres af 6 værker: Fire for orgel solo: Marche Solennelle (1956), Suite Carmelite (1960), Suite Profane (1984) og Messe de Mariage (1986). Desuden Marche Triomphale for 4 trompeter og orgel (årstal?) - ikke med på cd’en, mig ubekendt, og derfor ikke omtalt - og L’Apocalypse selon St. Jean (1939/1995) (transcriberet af Jürgen Essl).

Mit nodearkiv indeholder et par løse piratkopi-sider af satsen ”Sæur Mathilde” fra Suite Carmelite, (oprindelig filmmusik), medbragt for 20 år siden fra København til Jylland, og formodentlig stammende fra kredsen omkring Grethe Krogh (tidl. orgelprof. ved konservatoriet i København), som jeg ved har suiten på programmet. Også Gillian Weir spiller flere af Francaix’s værker. Så det er troligt det værk, der er (mest) kendt herhjemme (Danmark). Over denne sats, som over flere andre satser, er der et vist etudepræg. De meget store pedalspring med stadig nye figureringer er en god og sjov, og for orgel lidt atypisk pedaløvelse, men typisk Francaix’sk med den stadige harmoniske variation forårsaget af pedalet. De 6 søde satser er korte musikalske personkarakteriseringer, den sidste med pompøs vægt.

Den 5-satsede Suite Profane er egentlig hans eneste større originale værk for orgel, komponeret ”pour mon plaisir”. Her er især de 3 hurtige satser Giacoso, Scherzando og den effektfulde sidste sats, Toccata, virkningsfuld.

Det længste værk er den 7-satsede Messe de Mariage, der er komponeret over to omgange. Messen er skrevet til et bryllup for et musiker vennepar af henholdsvis tysk og fransk herkomst. Derfor har Francaix, halvt skjult og harmonisk ændret, citeret fraser af den tyske og franske nationalhymne. Feks. i slutkadencen i den sidste sats, Sortie. Det er bemærkelsesværdigt, hvordan han her med få og elementære harmoniske virkemidler aftvinger den hårdt prøvede dur-mol tonalitet nye udtryk. Et typisk francaixsk træk der bevirker, at man ofte oplever det at spille hans musik som en ny og forfriskende harmonisk rejse i gammelt tonalt land.
Her vil den adstadige indledningssats, og især de sidste 2 satser i toccataform – som man bør have øvet sig på hjemmefra – være noget for orgelløverne. Begge kan ses som en etude med en perpetuum mobole karakter, der skyldes hans stadige afsøgning af nye tonale områder.
Ved brylluppet, der blev holdt i St. Clothilde, og hvor både Francaix, Messien og mange andre musikere var med, hændte følgende. En dame henvendte sig begejstret til Messien og lykønskede ham med den storartede musik i den tro, at han var komponisten. Han skulle have været noget stiv i betrækket over denne fejltagelse.

Marche Solennelle med undertitlen ”Marche Sacre” er et pompøst stykke musik, der er velegnet til præ/post (oprindelig filmmusik), og som i sin højtidelighed ligger langt fra soldaterparader. Et pragtstykke, med hvilket man allerede på søndag vil kunne smelte selv de hårdeste hjerter i menigheden. En tema med variationer form over 3 sider, som arbejder sig støt frem mod et vældigt klimaks med dynamik angivelsen ffff.

L’Apocalyse selon St. Jean for to trompeter og orgel udgøres af 5 satser, som er uddraget fra værket ”Apokalypsen ifølge Johannes”. Dette betegner han selv genremæssigt som et ”fantastisk oratorium”. Et værk af stort omfang for 4 solister, bl. kor, to (!) symfoniorkestre og to dirigenter. Endnu et lille paradoks: Francaix - der var praktiserende katolik - regnede dette tidlige og eneste vokale kirkemusikalske værk med bibeltekster, som han overhovedet skrev, for sit absolutte hovedværk. Jürgen Essl har med komponistens fulde bifald og gennemsyn af arrangementet, transcriberet 5 satser herfra for orgel og trompet. Brevet med komponistens sirlige håndskrift er gengivet i cd’ens booklet.
Det er indtryksfuld musik af uhyre stor skønhed. Vi brugte den i Vor Frelsers kirke som basis for en musikgudstjeneste allehelgen søndag sidste år, hvor de 5 satser af tilsammen 15 min.’s længde blev fordelt over hele gudstjenesten. Jeg købte cd og lånte noder af originalværket, der er præget af højst sofistikerede rytmeforhold, og fandt de tekststeder i Johs. Åb., som de 5 satser Essl har transcriberet, var lavet over. Fordelte derpå udfra dette satserne, så de indholdsmæssigt kom til at passe til gudstjenestens tekster.
Ideelt set bør den til tider meget stærke musik med de to lejlighedsvis (i 2 af satserne) gjaldende trompeter nok fremføres i en katedral, men en sådan havde vi ikke lige ved hånden. Menigheden syntes den sine steder var temmelig overvældende, men spændende at lytte til.

Noder fås hos Schott eller Editions Musicales Transatlatiques

Jean Francaix
Das Orgelwerk
Jürgen Essl, orgel
Audite 20.018

Ingen kommentarer:

Send en kommentar