Laudate Dominum!

Laudate Dominum!
Wo man singt, da laß' dich ruhig nieder, böse Menschen haben keine Lieder!

tirsdag den 23. februar 2010

Händel: Israel i Ægypten - 2009


Händel Israel in Egypt
Har man sagt oratorium, har man også sagt kor, solister og orkester. Altså det helt store opbud af medvirkende. I dette tilfælde musicerer det fantastisk godt sammenspillede canadiske kor og instrumentalensemble, Aradia Ensemble; orkesteret spiller på originalinstrumenter, hvilket giver en lidt blød sound. Over hele værket er der en kraft og intensitet, som engagerer lytteren fuldstændigt. Det er den store gammeltestamentlige historie om israelitternes ufrivillige ophold i og forunderlige udfrielse af Ægypten, en historie, der må have pirret alle Händels vibrerende sanser. Det er blevet til et sprællevende værk. De store billeder om alle Ægyptens plager, om overgangen over havet osv., er godt stof til musikalsk portrættering. Her er Händel mere end nogensinde i sit es. Sværmende fluer afbildes således i de rasende hurtige violiners hvirvel i satsen ’He spake the word’. Oratoriet er det mest berømte efter Messias. Den store og afgørende forskel er dog, at ’Israel i Ægypten’ er spækket med indtryksfulde korsatser. Hele 37 ud af i alt 49 satser er med kor. Ofte kan de mange solistoptrædender i oratorier nemlig godt virke lidt trættende på selv den mest ivrige tilhører. Når de så optræder i værket her, er det yderst effektfuldt.
Musikken er veloplagt fra ende til anden. Der er endeløse mængder af delikat melodiføring, stor dramatik, rytmisk skarphed, ja sågar smældende trommer, som i Duetten ’He deliver’d the poor’, og en spændende og stærk harmonik. Det gør det stimulerende at lytte til. Derfor er det ikke for meget at sige, at Händel er en gigant blandt komponisterne. Og indenfor det kirkelige oratorium uden tvivl den største. For dette er sand evangelisk musik, idet Händel, når hele historien er fortalt, har fyldt ens sind med et behov for at juble, takke og tilbede Gud. Sådan som han f.eks. med hele ”pibetøjet” lader Moses’ søster Miriam gøre det i sidste sats: sang, violiner, trommer, basuner og alskens andre blæsere, alle deltager i lovsangen.
Naxos

Ingen kommentarer:

Send en kommentar