Erik Linow's kirkemusik anmeldelser - Church Music Reviews - Musik til hjerte og hjerne, sjæl og sind! Glædens skatkammer! - Musik, hovedsagelig cd'er, men også litteratur om musik, fra alle stilperioder anmeldt i perioden 1999 til 2010. Alle bragt i avisen Udfordringen. De ældste indlæg først/nederst i bloggen. - Se evt. også www.linow.dk
Laudate Dominum!
mandag den 15. februar 2010
2 cd'er - Magle m.m. - Renæssance - 2004
Cæciliemusik
Fire stykker musik udgør denne bemærkelsesværdige cd, hvoraf tre er viet til musikkens skytshelgen Cæcilie, to er dejlige nye danske værker, og et må gå under klassifikationen fremragende kirkemusik. Magle, Nielsen, Britten og Mendelssohn er komponistnavnene, men vi bliver ved Frederik Magle:
Af de 4 værker forløser det propert syngende københavnske Cæciliekor bedst Magles store ”Kantate til Sankt Cæcilies dag”. Denne helt usædvanligt smukke og sjælsgribende musik har en særlig dansk tone over sig, og er skrevet af en ganske ung komponist, der dog allerede i mange år har været kendt herhjemme som organist, virtuos og komponist - og kongehusets kæledægge.
Den stærke legende om pigen Cæcilie, der på grusom vis døde for sin kristne tro, har Magle med Iben Krogsdals tekst (dansk) i 6 satser transformeret til et formidabelt værk, der er et overflødighedshorn af smukke, elegiske og følsomme, men dejligt usentimentale melodier. Medrivende varme, lyrisk patos og inderlig hengivenhed er andre relevante kodeord. Musikken er iklædt en spændende, velartikuleret og gennemsigtig kammermusikalsk instrumentering, tilvejebragt af de 12 instrumenter, der i en stadig fornyende og velklingende sats omkranser og løfter de 2 kor og de 3 solister. Magles moderate modernisme er i hans personliggjorte stil en oplevelse af de helt usædvanlige. Jeg kender intet kirkemusikalsk værk jeg for øjeblikket hellere vil anbefale!
Danacord
Renæssancemusik
Oplev den gamle nederlandske vokalpolyfoni i sin rendyrkede form, hvor der kræses for de allermindste detaljer i hver stemme. Den perfekte harmoni, der afspejler det guddommelige, gennemsyrer de største mestre, Josquin des Presz’ (Luthers ynglingskomponist) og Victorias’ 16 latinske motetter i dende tidlige udgivelse fra Danacord. ”Schola Cantorum Copenhagen” realiserer de mange iboende musikalske intentioner i en lidt uhomogen korklang, med præg af russisk munkekor. Her dog med kvindestemmer som sopraner, hvad fostermændene jo heller ikke lige havde forestillet sig. Men OK, sådan gør man jo i dag. Alterne er til gengæld falset-syngende mænd.
Danacord
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar